Followers

Thursday, August 18, 2011

Apam?



sebenarnyer nie resepi apam polkadot
tp polkadotnyer xmenjadi...
dan apam aku pun xnaik cantik sbb salah pilih bekas...
huhuhu...
tp tetap nk kongsi resepi n pic' hasil air tanganku...
hehehe


kredit to: my resipi




Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )

  • 3 biji telur-dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 150 ml susu segar@susu cair
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovalette
  • filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa


CARA-CARANYA:
  1. masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang
  2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan
  3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag
  4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja
  5. letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan
  6. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.
  7. last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak



rase apam ini sgt memuaskan hati Mr. Hubby
& tetamu yg datang berbuka puasa di rumah semalam...
buat si kecil Fahri n Iman...
Tq sbb habiskan apam Cik Ina yg comel ini....

4 comments:

  1. X MENJADI XPE..T UAT LAGI..MESTI MENJADI...HUHUHU...SEMLAM YEK BUAT..ASAL ADA ARSA 2 KIRA EMNJADILA KAN?EHHEHE

    ReplyDelete
  2. cup tu kena letak dalam acu lompang atau gelas atau mana2 acu yg ada kat umah tu..

    ReplyDelete
  3. boleh cuba lagi..just masukan cup tue dlm acuan lompang..nak comel dan gebu letak je 1stgh baking powder shj...n_n..

    ReplyDelete
  4. Thanks to emma & Anonymous...
    xpe percubaan pertama...
    belajar dari kesilapan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...