Followers

Wednesday, May 21, 2014

Forum Pengurusan Sisa Pepejal


Forum ini adalah salah satu dari kriteria pemarkahan utk ethic...
terima kasih utk pelajar2 yg telah memberi kerjasama
forum ini telah dianjurkan oleh pelajar DKA semester 6
disertai oleh pelajar DAS semester 3


Ceramah dr panel luar: Dr. Mohd Pauze B. Mohamad Taha
dari PPSPPA, Putrajaya


aku yang gembira kerana program berjalan lancar


terima kasih anak2 didikku...


Tuesday, May 20, 2014

Kempen Kesedaran Bahaya Sisa Berjadual (Hazardous Waste)

 poster ini hasil air tangan anak2 didikku...
16 poster yg dipertandingkn....poster ini yg menang



lokasi penempatan brg2 hazard di kafeteria
pelajar2 jugak kena kutip brg2 disekitar kampung sambil mengedarkan flyers



 sesi pengiraan hasil kutipan
siapa paling banyak...



 sesi bergambar bersama tenaga pengajar


 masa untuk makan2 n bagi hadiah kepada pemenang



Terima kasih buat anak2 didikku...


Friday, May 9, 2014

Istimewanya seorang wanita...


Sayang MAMA & ABAH

Ketika Allah menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,

"Mengapa begitu lama Engkau menciptakan wanita, ya Allah ???" 
Allah menjawab ,

"Sudahkah engkau melihat dgn teliti setiap yang telah Aku ciptakan untuk wanita ?

Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".

Malaikat menjawab dan takjub,

"Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!"

Allah menjawab ,

"Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari "

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,

"ya Allah , kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"

Allah menjawab ,

"Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."
"Untuk apa ???", tanya malaikat.

Allah melanjutkan ,

"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki , ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.

Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki , dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri,
dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,
mampu menyanyi ketika menangis,
menangis saat terharu, bahkan tertawa ketika ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya ,
dia mampu berdiri melawan ketidakadilan ,
dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang ,
dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia ,
dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran .

Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian ,
tapi dia mampu mengatasinya .
Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.
Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita , ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.
Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia,
namun , harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah,
dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya,
tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya , Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya , susuk tubuh yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya , kerana itulah pintu hatinya , tempat dimana cinta itu ada."

Wallahu'alam . 


#copy dari FB

Pembedahan Apendiks




ini wajah selepas disahkan apendiks aku perlu dibuang
sakitnyer hanya Allah saje yang tahu
huhuhu
sebelum di operate, doktor2 nie asyik suruh aku batuk aje...
nak sahkan aku betuk2 apendiks atau tak....SAKIT KOT BILA BATUK
uhuk, uhuk, uhuk

Alhamdulillah, aku tidak mengambil masa yang lama utk masuk ke bilik bedah...
sebaik sahaja aku disahkan apendik, aku terus puasa...lebih kurang jam 9.00 pagi
hihihi...sebenarnyer dah xselera nak makan...SAKITTTTTTT

dari hospital sabak bernam.....dibawa ke hospital teluk intan
first time naik ambulan...
sakitnyer....jln dah la xrata, melompat2 aku kat dlm ambulan

lebih kurang jam 9.00 mlm, aku dibawa masuk ke bilik bedah...
Mr. Hubby xde, die g kuar minum ngan Big Bos sbb ingat aku kene bedah esok pagi...
xlama dlm bilik bedah...lebih kurang kul 11 lebih dah kuar...

al-kisah dlm bilik bedah,
aku terpaksa dibius separuh badan sbb takut komplikasi ngan sakit tiroid...
makanya, aku berada dalam keadaan sedar tp sedikit mamai...
masa nak mula operate, aku boleh suruh doktor tunggu kejap,
kenapa?
sbb aku rasemata pisau tu duduk atas perut aku....huhuhu
sepanjang pendedahan, 2 kali aku hentikan penbedahan,
kenapa pulak yek?
aku sesak nafas sbb rase jantung mcm nak tercabut bila diorang suction darah keluar...
mmg mengerikan...
aku merasa la doktor dok belek2 aku punyer rahim...
sbb dah alang2 bukak perut, cek la apa yang patut...
tiada sebarang ketumbuhan...

selesai operate, 
aku minta nak tengok apendiks yang dipotong..
doktor tunjuk jauh...aku suruh letak sebelah mata, al maklumla....rabun
apendiks aku kurus aje...
doktor kata, apendiks aku bocor
patutlah darah aku warna coklat...



wajah control ayu...
padahal sakit nyer bila nak bangun lepas kene bedah...
thanks to Mr. Hubby yang tekun menjaga aku..



walau hospital nie panas...sbb pakai kipas...
tp aku suka doktor kat sini,
klu aku tanyer pasal sakit aku, mesti terangkan ngan detail...
terima kasih Hospital Teluk Intan

aku telah menjalani operation nie setahun yang lalu
22 April 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...